Geschiedenis van de Dampfbahn Furka-Bergstrecke

1910 - Oprichting van de spoorwegmaatschappij Brig-Furka-Disentis (BFD)

De spoorlijn is belangrijk voor het vervoer van reizigers en goederen van Wallis in West-Zwitserland, via Uri (de Gotthardpas) naar Graubünden in Oost-Zwitserland – en vice versa. De lijn was ook militair belangrijk. De raad van bestuur van de maatschappij bestond uit ingenieurs, bankdirecteuren en politici uit Zwitserland en Frankrijk. De Franse invloed is bijvoorbeeld terug te zien in het ontwerp van de stations.

1911 - de start van de aanleg van de DFB

De Fransen wilden graag het Franse tandradsysteem ‘Hansecotte’ toepassen. Uiteindelijk is voor het systeem van Roman Abt gekozen. Om kosten te besparen werd de lijn voor bedrijf met stoomtreinen aangelegd en niet elektrisch. De aanleg van het gedeelte Brig – Gletsch, inclusief de keertunnels bij Grengiols en Gletsch en het grote viaduct bij Grengiols over de Rhône, verliep voorspoedig. De aanleg van de Furkascheiteltunnel, vlak onder de Furkapas,  verliep echter moeizaam, onder andere door geologische omstandigheden en het ruwe klimaat.

1914 - Traject Brig – Gletsch gereed

Als eerste deel werd op 30 juni  Gletsch – Oberwald geopend. In die zomer begon de Eerste Wereldoorlog. Het gevolg was dat het verwachte toeristenvervoer nooit op gang kwam. In plaats daarvan werd de spoorlijn door het leger gebruikt. De aanleg werd tijdelijk stopgezet.

1915 - 25 september 1915 doorbraak Scheiteltunnel

In het voorjaar kon de aannemer weer beginnen en op 25 september vond de doorbraak plaats. Daarmee was het geld voor de aanleg echter op. Bovendien vernietigde natuurgeweld een viaduct – reparatie was wegens geldgebrek niet mogelijk. Met financiële steun van de staat en het kanton Wallis werd het treinverkeer toch overeind gehouden.

1923 - BFD Failliet

De financiële situatie van de BFD was hopeloos. Er was geen geld om de hele spoorbaan af te bouwen, de exploitatie was verlieslatend en er was geen kans op bouwsubsidies van de overheden. Op 2 december werd het faillissement uitgesproken. Het treinverkeer ging wel door met subsidies.

1925 - Oprichting Furka-Oberalp-Bahn (FO)

De overheden besloten uiteindelijk, samen met andere spoorbedrijven, dat het traject toch afgebouwd moest worden. De Visp-Zermatt Bahn (VZ), de Schöllenenbahn (SchB) en de Rhätische Bahn (RhB) kochten het inventaris van de failliete BFD op en richtten een nieuw bedrijf op: de Furka-Oberalp-Bahn (FO).

Vanaf 4 juli 1926 was het hele traject Brig – Gletsch – Andermatt – Disentis in bedrijf en was er een spoorverbinding tussen de Rhône en de Rijn.

1930 - Eerste Glacier Express rijdt over de bergspoorlijn

Het toeristenvervoer was belangrijk voor de FO. In 1930 werd de lijn Visp – Zermatt verlengd van Visp naar Brig en aangesloten op de sporen van de Furka-Oberalp-Bahn. Nu was er doorgaand treinverkeer mogelijk tussen de twee bekende toeristenplaatsen Zermatt en Sankt Moritz. Dat was de aanleiding om een doorgaande trein tussen deze twee plaatsen te laten rijden: de Glacier Express.

1942 - Elektrificatie van de spoorlijn

Elektrificatie van de spoorlijn

Aan het eind van de jaren dertig werd duidelijk dat er oorlog zou komen en dat Zwitserland gevaar liep. De streek rond Andermatt (Gotthardmassief) werd tot vestiging omgebouwd en de spoorlijnen Brig – Andermatt en Chur – Disentis – Andermatt werden belangrijk voor troepentransporten. Ook wilde Zwitserland van de stoomlocomotieven af, vanwege de afhankelijkheid van buitenlandse kolen. Daarom stapte de FO over op elektrische tractie.

1981 - De laatste trein over de Furka Bergstrecke

Het traject Realp – Oberwald van de Furka-Oberalp-Bahn is in de winter gesloten vanwege sneeuw en lawinegevaar. Daarom werd in de zeventiger jaren de Furka Basistunnel gebouwd. Deze loopt van Realp naar Oberwald. Het oorspronkelijke traject dat via de Furkascheiteltunnel onder Furkapass doorloopt, werd daardoor overbodig. Aan het eind van het rijseizoen van 1981 werd dit traject door de FO buiten gebruik gesteld.

.

1982 - Opening van de basistunnel

Op 26 juni 1982 werd de Furka Basistunnel voor het reizigersverkeer met veel feestelijkheden geopend.

1985 - Oprichting van de Dampbahn Furka-Bergstrecke (DFB)

De Furka-Oberalp-Bahn was niet van plan om de Furka Bergstrecke te behouden. Veel Zwitsers – en ook een aantal buitenlanders – wilden het unieke traject echter niet verloren laten gaan. In 1981 waren de laatste treinritten via de Bergstrecke uitverkocht. In 1982 werd een comité opgericht, de publiciteit werd gezocht en in 1983 werd de Verein Furka-Bergstrecke (VFB) opgericht. In 1984 besluit de FO om af te zien van sloop. Om het plaatje compleet te maken werd in 1985 de Aktiengesellschaft Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB AG) opgericht om de spoorlijn Realp – Oberwald te exploiteren.

Fotogallerij Furka Oberalp Bahn

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten