Geschiedenis van de wederopbouw van 1985 tot heden

1986
1986

1986

Het ingestorte tunnelportaal van Tunnel III wordt gesaneerd.

1987
1987

Het traject Realp - Gletsch gekocht van de Furka-Oberalp Bahn

In 1987 wordt het traject Realp – Gletsch gekocht van de Furka-Oberalp Bahn. Het Lammenviaduct bij Realp over de Furkareuss wordt opnieuw opgebouwd en het traject Realp – Steffenbachbrücke is weer berijdbaar. Een tweedehands gekochte diesellok wordt voorzien van tandradaandrijving.

1988
1988

De Steffenbachbrücke wordt voor het eerst sinds 1981 opgebouwd

Als eerste deel werd op 30 juni  Gletsch – Oberwald geopend. In die zomer begon de Eerste Wereldoorlog. Het gevolg was dat het verwachte toeristenvervoer nooit op gang kwam. In plaats daarvan werd de spoorlijn door het leger gebruikt. De aanleg werd tijdelijk stopgezet.

1989
1989

In Realp start de bouw van een locloods

Op het traject Realp – Willerbrücke wordt het spoor vernieuwd door het Zwitserse leger. Verder wordt gewerkt aan het spoor vanaf Tunnel III tot Muttbach. In Realp start de bouw van een locloods. De stoomlocomotief Weisshorn krijgt een revisie. In de herfst is de eerste rit van de Weisshorn op Bergstrecke.

1990
1990

De DFB krijgt een concessie voor 50 jaar.

De DFB krijgt een concessie voor 50 jaar. De Locloods Realp en de draaischijf Realp zijn klaar. De tunnels I en II zijn gerenoveerd. De westelijke toerit van de Scheiteltunnel wordt herbouwd. Er worden verdere werkzaamheden aan het spoor tussen Realp en Tiefenbach uitgvoerd. In één grote actie worden zes stoomlocomotieven uit Vietnam terug naar Zwitserland gehaald: vier daarvan zijn ex-FO locs (nummers 1, 2, 8 en 9) en hebben vroeger ook op de Bergstrecke gereden. Locomief nummer 6, de Weisshorn, is weer rijvaardig.

1991
1991

Het traject Realp - Tiefenbach is gereed

De sanering van de Tunnels I, II en III wordt afgerond. Het traject Realp – Tiefenbach is gereed. De haltes in Realp en Tiefenbach zijn klaar voor de reizigers. De eerste locomotieven en rijtuigen komen in dienst voor het vervoer van reizigers. Locomotief HG 2/3 nummer 6, de Weisshorn, is nu definitief in bedrijf.

1992
1992

Dampflokwerk Meiningen start met de revisie van locs FO1 en FO2 (uit Vietnam)

In 1992 start de sanering van het traject Tiefenbach – Furka. De haltegebouwen Tiefenbach en Furka worden gerenoveerd. Dampflokwerk Meiningen van de Deutsche Bahn krijgt de opdracht voor de revisie van locs FO1 en FO2 (uit Vietnam). Op 11 juli 1992 wordt het traject Realp – Tiefenbach opengesteld voor reizigersvervoer.

1993
1993

Het traject Tiefenbach - Furka opengesteld voor reizigersvervoer

Op 30 juli 1993 wordt het traject Tiefenbach – Furka opengesteld voor reizigersvervoer. Op 17 september 1993 komen de stoomlocomotieven HG 3/4 nummer 1, de Furkahorn, en nummer 2, de Gletschhorn, terug uit Meiningen en zijn weer beschikbaar voor de reizigersdienst. Loc nummer 2 krijgt haar originele nummer 9 weer terug. Eind september richten zware regenbuien veel schade aan, waardoor het treinverkeer twee weken stil ligt.

1995
1995

Station Furka krijgt zijn beveiliging.

De sanering van de Scheiteltunnel en de overweg in de Furkastraße bij Muttbach worden gestart. Station Furka krijgt zijn beveiliging.

1997
1997

Stoomlocomotief FO Hg 3/4 Nr. 4 gaat in bruikleen naar de DFB.

De overweg Furkastrasse, tussen Gletsch en Muttbach-Belvedère, wordt in gebruik genomen en dat spoortraject (Muttbach Belvedère – Gletsch) is nu doorgaand berijdbaar.Station Realp wordt in gebruik genomen.

Stoomlocomotief FO Hg 3/4 Nr. 4 gaat in langdurige bruikleen naar de DFB.

2000
2000

Op 14 juli 2000 wordt het traject Furka - Gletsch officieel in gebruik genomen

Locomotief nummer 1 (Hg 3/4) is weer rijvaardig. Op 14 juli 2000 wordt het deeltraject Furka – Gletsch officieel in gebruik genomen voor reizigersvervoer.

2006
2006

Locomotief nummer 4 is weer beschikbaar voor de treindienst.

De locremise Realp is uitgebreid met kantoren, een kantine en slaapgelegenheid voor vrijwilligers. Locomotief nummer 4 is weer beschikbaar voor de treindienst.

2007
2007

2007

Het nieuw gebouwde station Realp wordt in gebruik genomen.

2009
2009

2009

Start van de bouw van de werkplaats voor locomotieven en rijtuigen in Realp. Start van de bouw van de halte en de draaischijf in Oberwald.

2010
2010

2010

Locomotief nummer 7, de Breithorn, is weer rijvaardig. In augustus wordt het traject Gletsch – Oberwald opengesteld voor reizigersvervoer.

2016
2016

2016

De werkplaats voor locomotieven en rijtuigen in Realp wordt officieel in gebruik genomen.

2018
2018

2018

Er wordt gestart met de bouw van de Wagenremise Realp. Locomotief nummer 704, de Furka, komt beschikbaar voor de treindienst.

2019
2019

2019

De Wagenremise is in ruwbouw gereed. Rollend materieel kan nu voor het eerst binnen overwinteren.

Fotogallerij

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten