Materieel

Parade_Realp fo4

De Dampfbahn Furka-Bergstrecke beschikt over een zeer gevarieerde materieelcollectie. Uiteraard voor de reizigerstreinen de stoomlocomotieven, maar voor tal van werkzaamheden beschikt de DFB ook over een grote collectie van dieselmaterieel. Op deze webpagina staat al het materieel gegroepeerd onder elkaar weergegeven. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van de website van Till Puetz waar nog veel meer materieel (inclusief het grote aantal rijtuigen van de DFB) digitaal beschikbaar is. Deze website is te vinden onderwww.dfb-rollmaterial.chVerdere interessante informatie over met name het Dieselmaterieel is te vinden via www.dieselcrew.ch.

  • Stoom:

    • Stoomlocomotief HG 3/4 Nr. 1 “Furkahorn”De stoomloc Nr. 1 “Furkahorn” trekt in het zomerseizoen één van de twee personentreinen die over de Furka-Bergstrecke rijden. De loc is gebouwd bij machinefabriek SLM in Winterthur in 1913 en ze is in 1990 door de DFB uit Vietnam gehaald. Sinds 1992 is de stoomloc weer actief op de Furka-Bergstrecke. De maximumsnelheid van de loc bedraagt op spoor zonder tandrad 45 km/h en op sporen met tandrad 25 km/h.

      Levensloop loc HG 3/4 Nr. 1 “Furkahorn”:Mat Furkahorn

      • 1913 In dienst gesteld bij de Brig Furka Disentis (BFD) Bahn
      • 1947 Aankomst bij de ‘Chemins de fer francais de l`Indochine’
      • 1955 VHX 31-201
      • 1967 Buiten dienst gesteld
      • 1990 Terug in Zwitserland
      • 1990 Gereviseerd in Meiningen
      • 1992 In dienst gesteld bij de DFB
    • Stoomlocomotief HG 3/4 Nr. 4Stoomlocomotief Nr. 4 is door de vrijwilligers van de Verein Furka-Bergstrecke geheel gerenoveerd. De locomotief is hard nodig i.v.m. de stijgende passagiersaantallen op de lijn. Wanneer het laatste stuk van het tracé Gletsch – Oberwald geopend fo4wordt is de HG 3/4 nr. 4 zelfs onontbeerlijk voor een goed verloop van de dienstregeling!
      De locomotief is gebouwd bij machinefabriek SLM in Winterthur in 1913 en ze is in 1998 door de DFB overgenomen. Op spoor zonder tandrad bedraagt de maximum snelheid 45 km/h en op spoor met tandrad 20 km/h.

      Levensloop loc HG 3/4 Nr. 4:

      • 1913 In dienst gesteld bij de Brig Furka Disentis (BFD) Bahn
      • 1972 Buiten dienst gesteld
      • 1988 Gereviseerd door de “Oberwalliser Eisenbahn Amateur Club”
      • 1998 Overname DFB
      • 1999 Complete revisie door DFB vrijwilligers durend tot 2006
      • 2006 Opnieuw in dienst gesteld door DFB
    • Stoomlocomotief HG 2/3 Nr. 6 “Weisshorn”Deze stoomloc rijdt bij bijzondere gelegenheden en wanneer hMat Weisshornet erg druk is op de lijn. De “Weisshorn” werd bij SLM in Winterthur rond 1902 gebouwd en is sinds 1989 weer terug op de Furka-Bergstrecke. De schooljeugd van de Zwitserse plaats Chur heeft de loc aan de DFB aangeboden onder het motto van “Die Lok soll wieder fahren”. De maximumsnelheid van de Weisshorn ligt lager dan die van de Furkahorn en de Gletschhorn. Op stukken zonder tandrad is de maximumsnelheid 30 km/h en op stukken met tandrad 15 km/h.

      Levensloop loc HG 2/3 Nr. 6 “Weisshorn”:

      • 1902 In dienst gesteld bij de Visp-Zermatt Bahn
      • 1941 Buiten dienst gesteld
      • 1941 Demontage van het tandraddrijfwerk
      • 1941 Als adhesielocomotief naar Ems-Chemie overgebracht
      • 1965 Buiten dienst gesteld
      • 1965 Revisie van de buitenkant van de loc. Als herinneringsmonument voor het ‘Heroldschulhaus’ in Chur geplaatst
      • 1988 Loc geschonken aan de DFB
      • 1988/89 Revisie
      • 1989 In dienst gesteld bij de DFB
    • Stoomlocomotief HG 3/4 Nr. 9 “Gletschhorn”De stoomloc Nr. 9 “Gletschhorn” trekt naast de loc Nr. 1 ook een personentrein van Realp naar Gletsch en v.v. Deze loc werd gebouwd bij SLM te Winterthur in 1914. De DFB wist ook deze loc in 1990 naar Zwitserland over te brengen en de Gletschhorn is sinds 1992 in dienst bij de DFB. De maximumsnelheid op stukken spoorbaan zonder tandrad bedraagt 45 km/h, op stukken spoor met tandrad 20 km/h.

      Levensloop loc HG 3/4 Nr. 9 “Gletschhorn”:Mat Gletschhorn

      • 1914 In dienst gesteld bij de Brig Furka Disentis (BFD) Bahn
      • 1947 Aankomst bij de ‘Chemins de fer francais de l`Indochine’
      • 1955 VHX 31-201
      • 1967 Buiten dienst gesteld
      • 1990 Terug in Zwitserland
      • 1990 Gereviseerd in Meiningen
      • 1992 In dienst gesteld bij de DFB
    • Stoomsneeuwfrees Xrotd 9212Een bijzonder voertuig van de DFB is de stoomsneeuwfrees Xrotd 9212. Wereldwijd zijn nog slechts 3 stoomsneeuwfrezen in dienst en wij zijn er trots op dat bij de DFB in de toekomst de 4e stoomsneeuwfrees in dienst komt. Deze imponerenMat Schnee xrot9212_2de machines werden vanaf 1890 tot ver na de Tweede Wereldoorlog bij verschillende spoorwegmaatschappijen ingezet. In Zwitserland werden de stoomsneeuwfrezen onder andere bij de Gotthardbahn, de Berninabahn, de Rhätische Bahn en bij de Bern-Lötschberg-Simplon Bahn volop ingezet totdat ze in de jaren ’60 van de vorige eeuw door nieuwe elektrische of door diesel aangedreven sneeuwfrezen vervangen werden.
      Een enthousiaste groep vrijwilligers is op dit moment bezig de Xrotd 9212 te reviseren. Alle informatie over hun werkzaamheden alsook informatie over de stoomsneeuwfrees in het algemeen vindt u op hun website: http://www.dampfschleuder.ch/.

      Levensloop Xrotd 9212:

      • 1913 Gebouwd bij SLM te Winterthur
      • 1913 In dienst gesteld bij de RhB als R 12
      • 1954 Omnummering tot Xrotd 9212
      • 1968 Buiten dienst gesteldMat Schnee xrot9212
      • 1970 Aan de museumspoorweg Bloney-Chamby overgedragen
      • 1996 Xrotd 9212 door de museumspoorweg Bloney-Chamby geruild met de stoomsneeuwfrees Xrotd 9214 van de DFB. Dit omdat de Xrotd 9214 geen tandradaandrijving heeft en de Furka-Bergstrecke dus niet kon berijden
      • 2002 Xrotd 9212 vervoerd naar Goldau voor revisie
      • 2004 – 2007 Revisie in volle gang


      Diesel:

    • Diesellocomotief HGm 51Mat hgm51De diesellocomotief HGm 51 is één van de werkpaarden van de DFB. De loc wordt vooral voor bouwtreinen gebruikt, maar ook bij de sneeuwruiming komt deze loc vaak in actie. De loc is omgebouwd door de DFB zelf in 1987.

      Levensloop loc HGm 51:

      • 1986 Overname door de DFB van Vanoli (voorheen bouwloc bij de metro van Zürich)
      • 1987 Ombouw DFB
      • 1987 In dienst gesteld bij de DFB
    • Dieseltractor TM 506De dieseltractor TM 506 wordt vaak ingezet bij rangeerwerkzaamheden en soms ook om bouwtreinen op te duwen of te trekken. De TM 506 werd gebouwd bij Asper in 1953.Mat tm506

      Levensloop TM 506:

      • 1953 In dienst gesteld bij de CJ (Chemins de fer du Jura)
      • 1994 Revisie en inbouw Vacuümremmen door de DFB
      • 1996 Verhuur aan Vanoli (inzet bij de Rhätische Bahn in Unterengadin)
      • 1997 Inzet op de Surselva en Albulalijn van de Rhätische Bahn
      • 1999 Terug bij de DFB
      • 1999/2000 Ombouw elektriek en remsysteem door de DFB
    • Dieseltractor TM 68De TM 68 wordt net als de TM 506 vaak gebruikt voor korte rangeerwerkzaamheden tussen het depot van de DFB en station Realp DFB. Een enkele keer wordt deze locomotief ook ingezet voor het opduwen of trekken van bouwtreinen. De loc is gebouwd bij Raco/Scintilla in 1948.

      Levensloop TM 68:Mat tm68

      • 1948 In dienst gesteld bij de CMN (Chemins des Montagnes Neuchâteloises)
      • 1954 Overname door de Rhätische Bahn
      • 1990 Overgenomen door de DFB
      • 1991/92 Omgebouwd door de DFB
      • 1992 In dienst gesteld bij de DFB
        • Draisine Xmh 4961De draisine van de DFB wordt vaak ingezet bij de spoorschouw (controMat xmh4961 (draisine)le van het spoor over het gehele tracé) en om medewerkers van de DFB naar plaatsen op en rond het spoor te brengen. De draisine werd in 1945 gebouwd bij Asper en is nu geheel gereviseerd door de DFB. Daarbij is een nogal lawaaierige Volkswagen motor in de draisine geplaatst die ervoor zorgt dat een gesprek in de draisine absoluut onmogelijk is.

          Levensloop Xmh 4961:

          • 1945 In dienst gesteld bij de Furka Oberalp Bahn als X 1031
          • 1959 Omnummering tot X4961
          • 1982 Buiten dienst gesteld
          • 1988 Overname door de DFB
          • 1999 tot 2001 Complete revisie van de draisine

            tmh985

        • TMH 985 DieseltractorLevensloop TMH 985 Dieseltractor:
          • 1965 In dienst gesteld bij de SBB Brünigbahn
          • 2004 Overname DFB
          • 2004 Ombouw door DFB
        • TMH 986 DieseltractorLevensloop TMH 986 Dieseltractor:tmh986
          • 1965 In dienst gesteld bij de SBB Brünigbahn
          • 2005 Overname DFB
        • Tm 91 DieseltractorLevensloop Tm 91 Dieseltractor:tm91
          • 1959 In dienst gesteld bij de Rhätische Bahn
          • 1989 Overspuiten van oorspronkelijk bruin in geel, nieuwe opschriften
          • 2005 Buitendienststelling Rhätische Bahn
          • 2006 Overname door DFB
        • Schienenvelo XmpMat xmp (Velo)Deze spoorfiets wordt aangedreven door een kleine Mofamotor of door voetpedalen. De spoorfiets is in 1985 overgenomen van de Rhätische Bahn.

          Levensloop Schienenvelo Xmp:

          • 1985 Overgenomen van de Rhätische Bahn door de DFB
          • 1999 In dienst gesteld bij de DFB
        • Tractor Xm ToniEen voormalig baanwachtersvoertuig van de Rhätische Bahn De Xm Toni werd gebruikt Mat xmh12 Toniom kleine klussen op te knappen waar ander materieel niet geschikt voor was. In 2005 is de Xm Toni buiten dienst gesteld.

          Levensloop Xm Toni:

          • 1985 In dienst gesteld bij de DFB
          • 1999 Gereviseerd door de Sectie Zürich. Daarbij is een cabine voor de machinist geplaatst
          • 2001 Demontage van het tandraddrijfwerk
          • 2005 Officieel buiten dienst gesteld

Foto’s: Till Puetz, www.dfb-rollmaterial.ch.
Verdere interessante informatie over met name het Dieselmaterieel is te vinden via www.dieselcrew.ch